Istotnym założeniem programu wychowawczego jest wspieranie optymalnego rozwoju ucznia we wszystkich sferach, z uwzględnieniem oczekiwań terapeutyczno-profilaktycznych szkoły wspomagających prawidłowy rozwój wychowanków i kształtujących ich osobowość. Realizacja programu przyczyni się do poznawania i wykorzystywania własnego potencjału rozwojowego uczniów; budowania pozytywnego obrazu własnego ja; wykreowania nowych sytuacji umożliwiających aktywny udział w poznawaniu, uczeniu się i konstruowaniu wiedzy; do umożliwienia uczniom działań kreatywnych; tworzenia warunków sprzyjających przeżywaniu satysfakcji z własnego działania i osiąganych sukcesów; wspierania dziecka w odnajdywaniu swego miejsca w grupie rówieśniczej i nawiązywania pozytywnych kontaktów z innymi osobami; budowania poczucia jego przynależności do rodziny, społeczności lokalnej, regionu, kraju i Europy przez poznawanie dziedzictwa kulturowego, obyczajów i tradycji. W programie wychowawczym uwzględnione zostały obszary edukacyjne dotyczące: wiedzy o sobie i świecie oraz rozumienia siebie i świata, narzędzi i sposobów konstruowania wiedzy o świecie i sobie – zmysły, myślenie, język mówiony i pisany, emocje i uczucia; rozwijania umiejętności poznawania siebie i kierowania sobą, działania w świecie w kontekście praktycznym, poznawczym i symbolicznym, funkcjonowania – współbycia, współpracy i współdziałania – w różnych grupach społecznych; budowania systemu wartości, kształtowania przekonań moralnych i postaw. W realizacji programu wychowawczego biblioteki szkolnej przewidziano wykorzystanie urozmaiconych metod i form pracy służących uatrakcyjnieniu zajęć: - pracę z książką, czasopismami, gazetami, - wykonywanie zdjęć, albumów, - przygotowywanie wystaw, gazetek, - zajęcia w terenie, - spotkania autorskie z pisarzami regionalnymi, - kontakt z twórczością mieszkańców regionu. Skuteczność zamierzonego celu priorytetowego – wszechstronnego rozwoju osobowości wychowanków oraz korekta dysfunkcyjnych zachowań i postaw poprzez umocnienie poczucia własnej wartości, umiejętność współpracy z grupą, skuteczną komunikację interpersonalną, ćwiczenie umiejętności asertywnego odmawiania, radzenia sobie z presją innych, panowanie nad swoimi emocjami – będzie uzależnione w dużej mierze od inwencji twórczej i pomysłowości prowadzącego. Realizacja proponowanego programu wychowawczego powinna być okazją do stworzenia możliwości odnalezienia się dla zagubionych w świecie wartości i pozyskania wskazówek do samowychowania, w dążeniu do stania się wartościowym człowiekiem, pełnym poczucia własnego bezpieczeństwa i własnej wartości oraz godności ludzkiej. Przewidywane w programie wychowawczym osiągnięcia mają prowadzić do rozwijania osobowości wychowanków, ich logicznego myślenia i twórczego wykorzystywania dostępnych danych, uczenia się, jak sobie radzić w trudnych sytuacjach, opanowania umiejętności dobrego komunikowania się.
Treści: 1.Biblioteka jako centrum informacyjne szkoły. Cele szczegółowe: - zachęcenie uczniów do samodzielnego wyszukiwania informacji za pomocą warsztatu informacyjno-bibliograficznego, - kształtowanie motywacji do rozwijania zainteresowań, - wyrabianie nawyków samokształcenia na dalszych etapach edukacji szkolnej. Opis założonych osiągnięć: - uczeń korzysta efektywnie z księgozbioru podręcznego oraz zasobów biblioteki, - wyszukuje informacje w Internecie, - sięga po lektury i czasopisma z wybranej dziedziny. Procedury osiągniętych celów: - korzysta z katalogów, - zna i potrafi skorzystać z komputera, - posiada wiedze o bibliografii i potrafi ją sporządzić. Metody oceny: - czytanie książek, gazet, czasopism z danej dziedziny wzrasta, - uczeń tworzy pracę, rysunek, zdjęcia, gazetkę zachęcającą do zainteresowania się danym tematem, dziedziną.
Treści: 2. Sylwetki sławnych Polaków w regionie. Cele szczegółowe: - kultywowanie tradycji narodowej regionu, - kształtowanie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa kulturowego, historycznego, regionalnego, - kształtowanie postawy patriotycznej wobec historii i tradycji regionu. Opis założonych osiągnięć: - uczeń posiada wiadomości o regionie; zna historię, literaturę, tradycję regionu. Procedury osiągniętych celów: - spotkanie z etnografem, - pójście na koncert zespołu regionalnego ,,Suwalszczyzna”, - spotkanie autorskie z pisarzem regionalnym. Metody oceny: - wykonanie wystawy, - przygotowanie gazetki ściennej ,,Sławni Polacy w regionie”; artykuł w gazetce szkolnej.
Treści: 3. Poszukiwanie dobra, piękna i prawdy. Cele szczegółowe: - wyrabianie umiejętności odróżniania prawdy od kłamstwa; postawa obiektywna, - uwrażliwienie na rozpoznanie wartości moralnych, poznanie wartości ważnych, którymi w życiu należy się kierować, - wyrobienie postawy tolerancji, szacunku wobec drugiego człowieka, - przygotowanie do dokonywania trafnych wyborów życiowych. Opis założonych osiągnięć: - uczeń zna postacie godne naśladowania, - rozwija się poprzez sięganie i czytanie odpowiednich książek, - potrafi i umie określić swoje cele i wartości życiowe. Procedury osiągniętych celów: - powstanie schematu wartości najważniejszych w życiu, - powstanie portretu osobowego. Metody oceny: - wykonanie wystawy na gazetce ściennej.
Treści: 4. Komunikacja interpersonalna. Cele szczegółowe: - przeciwdziałanie używania wulgaryzmów, zwrócenie uwagi na kulturalne zwracanie się do kolegów, koleżanek i innych przebywających w wypożyczalni i czytelni, - wyrobienie postawy szacunku i tolerancji wobec osób o odmiennych poglądach czy kulturze, - kształcenie poczucia estetyki, wrażliwość na piękno, sztukę poprzez kontakt z ładnie wydaną książką, - kształcenie i przygotowanie do podejmowania właściwych wyborów życiowych. Opis założonych osiągnięć: - uczeń rozumie szkodliwość zachowań niekulturalnych, - przeciwstawia się negatywnym wzorcom, - w sposób właściwy podchodzi do postawy szacunku i tolerancji, - podejmuje trafne decyzje życiowe. Procedury osiągniętych celów: - spotkanie z pedagogiem: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna; współpraca, - wykład. Metody oceny: - wykonanie albumu na temat: ,,Tolerancja i szacunek”.
Program opracowali: Wiesława Malinowska SP nr 2 w Suwałkach Anna Giedrojć-Racis SP nr 2 w Suwałkach Anna Zachariasz SP w Zielonym Kamedulskim Zofia Godlewska SP w Tajnie Starym Krystyna Chmielewska SP w Borzymach Juchniewicz Waldemar SP nr 9 w Suwałkach Renata Szkarnulis Stanisława Gołąbek SP w Poćkunach Krystyna Sztejter SP w Pawłówce Janina Jasińska SP w Raczkach Małgorzata Szadkowska SP nr 6 w Suwałkach Agata Szaryńska PSM w Suwałkach Wanda Bielecka SP nr 3 w Augustowie |